Z Katarzyną Malinowską, edukatorem Pozytywnej Dyscypliny, właścicielką Pracowni Szkoleniowej Rodzina na Warsztat rozmawiała Sylwia Jabs

 

Jak rodzice mogą pozytywnie przeprowadzić dzieci przez trudny czas rozpoczęcia roku przedszkolnego?

Dobrze jest wprowadzić rytuał pożegnania, by dziecko wiedziało, że sygnał: przytulas, żółwik, piątka, to moment kiedy idziemy każdy w swoją stronę. To co ważne podczas rozstania, to by nie zaprzeczać emocjom dziecka. Starajmy się swoim spokojem wyciszyć dziecko, tak by samo weszło do środka, a nie było wciągane przez panią. Nie jest wskazane, by dziecko rozhisteryzowane przychodziło do pani. Nadal mamy mit, że „dziecko musi swoje wypłakać”. Nie bójmy się tego, że jeśli raz odpuścimy i wrócimy z dzieckiem do domu, to już nigdy go do przedszkola nie odprowadzimy. Mamy prawo zrobić krok w tył, wrócić do domu, jeśli czujemy, że tego płaczu jest za dużo.

W bezpłatnym kursie: „9 zasad udanej adaptacji, czyli o czym pamiętać w pierwszych dniach przedszkola”, który przygotowałaś dla rodziców, znajdują się zasady pomocne w codziennym funkcjonowaniu rodzinnym.

Po każdej przerwie: weekendowej, chorobowej, świątecznej jest trudniej z powrotem do przedszkola. Dzieci nie mają takiego poczucia czasu jak my, dlatego warto wprowadzić kalendarz, gdzie są zaznaczone dni kiedy chodzą i kiedy nie chodzą do przedszkola. Ważne by dać dzieciom przewidywalność, dlatego warto opracować plan poranka, do którego będziemy się odwoływać, zamiast poganiać w nerwach. Potrzebna jest też większa bliskości. Dziecko będzie potrzebowało więcej uwagi. Jeśli jej nie damy, będzie się domagało w sposób dla nas trudny.

Magiczne 9 min. rozbite na 3 min. w 3 strategicznych momentach. CO to takiego?

Pierwsze 3 min. – Bezpośrednio po przebudzeniu – zbudźmy dziecko chwilę wcześniej, żeby były te 3 min. na przywitanie naszego dziecka, na przytulasy, powiedzenie „Dzień dobry”. W ten sposób napełnimy kubeczek miłości dziecka na cały dzień i nie będzie się dopominało w irytujący sposób.

Drugie 3 min. – Odebranie z przedszkola (nasz powrót z pracy) – skupmy się na dziecku, nie na pani, nie na koleżankach, innych mamach.

Trzecie 3 min. – Przed snem – to moment kiedy dzieci lubią się rozgadywać, kiedy możemy z nimi budować relacje, pod warunkiem, że jesteśmy otwarci na to co mówią (mogą mówić rzeczy, których wcale nie chcemy usłyszeć). Słuchajmy tego co mówią, podążajmy za ich tokiem myślenia, nie zaprzeczajmy ich emocjom.

Co się dzieje w główce dziecka, które nie spotka się ze zrozumieniem, z nazwaniem emocji. Jakie mogą być później trudności?

Dziecko ocenia swoją wartość, poprzez ilość spędzonego czasu, ofiarowanej mu uwagi i interpretuje to wszystko na swoją niekorzyść. Jeżeli dziecko nie znajdzie zrozumienia w nas, to przekonanie, że jest mniej ważne, mniej kochane, będzie się pogłębiać. Kiedy dzieci mają zachwiane poczucie ważności, to rekompensują je sobie na różne sposoby. Mogą być w stosunku do rodziców agresywne, bo są oni źródłem ich dyskomfortu. Mogą się zacząć pyskówki, walka o władzę, także wycofanie. Skoro nie jestem ważny, to nie będę o to walczył. I to jest ten moment, kiedy dziecko histeryzuje ileś tygodni a potem przestaje płakać. I tu rodzi się pytanie: Czy dziecko się zaaklimatyzowało i czuje się w przedszkolu dobrze, czy doszło do wniosku, że jego płacz nikogo nie obchodzi, to po co będzie płakać.

 Całą rozmowę można odsłuchać na YT: https://www.youtube.com/watch?v=RlpCldX06CI

 

Zapraszamy do grupy na fb: Idę do przedszkola, przygotuj mnie, Mamo! oraz do indywidualnych konsultacji na https://rodzinanawarsztat.pl/

 

sj

© Konfederacja Kobiet
biuro@konfederacjakobiet.pl